IT i skolan

It och digitala arbetssätt hör till skolans vardag.  Den här sektionen av Edu.fi  tar upp allmänna aspekter kring it i skolan, både vad gäller säker användning av nätet och också tips om sociala medier i undervisningen.

 

 

På gång (IT i skolan)

På väg på BETT-mässan i London? Välkommen på Nordic@Bett 2017

Nu är anmälan öppen till nordiska gratisseminariet på BETT-mässan i London om hur man jobbar kring digital bildning och digital kompetens i våra länder. Seminariet arrangeras av Danmark, Finland, Norge och Sverige och går av stapeln torsdagen den 26:e januari kl. 13:00. Seminariespråket är engelska.

Nationella utvecklingsdagar för digitalt lärande 7-8.12.2016

Det svenskspråkiga parallellprogrammet bjuder i år på innehåll kring spelifiering, programmering och helhetsskapande lärande. Anmälningen är igång. Anmälning till lägre pris, senast fredagen den 11.11.

Sajten Malberts melodier - närmare 400 musikstycken för bruk i skolan

Målet med Malberts melodier är att erbjuda elever och lärare ett rikt utbud av gratis musik att använda i undervisningsrelaterade medieproduktioner, såsom t.ex. i podcastar, filmklipp eller i fotostorys. Sajten innehåller också material och tips för att skapa egen musik från halvfabrikat.

Kopiraittila skola - nytt digitalt läromedel kring upphovsrättsfrågor

Läromedlet riktar sig till den grundläggande utbildningen och är producerat av Kopiosto rf.

Nytt e-läromedel: Svamputflykt

e-Läromedlet Svamputflykt består av sex olika avsnitt med övningar i anknytning till svampplockning. Syftet med materialet är göra elever i årskurs 3-6 med svenska som andraspråk bekanta med våra svampar och med vår svampplockningskultur. e-Läromedlet är gratis och producerat av Utbildningsstyrelsen.

Opeka-verktyget - kartlägg och evaluera nivån på IT-användningen

Opeka är ett kostnadsfritt nätbaserat verktyg som lärare och skolor kan använda för att evaluera nivån på användningen av IT i skolans undervisning. Opeka ger lärarna samt skolans och kommunens representanter information om deras egna IKT-förutsättningar i förhållande till andra lärare, skolor och situationen på nationell nivå.