Biologia ja maantiede

Biologia on luonnontiede, joka tutkii elollisen luonnon rakennetta, toimintaa ja vuorovaikutussuhteita molekyyli- ja solutasolta biosfääriin. Biologian opetuksen tarkoituksena on, että opiskelija ymmärtää toimivan eliömaailman rakenteen ja kehityksen, ihmisen osaksi eliömaailmaa sekä ihmisen toiminnan merkityksen ympäristössä. Lukion biologian tulee myös luoda perusta ymmärtää biotieteiden tarjoamia mahdollisuuksia edistää ihmiskunnan, muun eliökunnan ja elinympäristöjen hyvinvointia. Opetus kehittää opiskelijan luonnontieteellistä ajattelua, herättää kiinnostusta biotieteisiin sekä edistää opiskelijan luonnon monimuotoisuutta säilyttävää ja ympäristövastuullista käyttäytymistä.

Maantieteessä tarkastellaan elottoman ja elollisen luonnon sekä ihmisen luomien järjestelmien rakennetta ja toimintaa. Maantieteen opetuksen tulee ohjata opiskelijaa tiedostamaan luonnon ja ihmistoiminnan vuorovaikutussuhteita sekä tarkastelemaan maailmaa muuttuvana ja kulttuurisesti monimuotoisena elinympäristönä. Maantieteen opetuksessa integroituvat luonnontieteelliset ja yhteiskuntatieteelliset aiheet. Opetuksen tavoitteena on, että opiskelija saa valmiuksia ympäristökysymysten alueelliseen jäsentämiseen ja kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen etsimiseen. Tavoitteena on, että opiskelija oppii maantieteellisen tiedon avulla havaitsemaan muuttuvaan maailmaan vaikuttavia tekijöitä, muodostamaan perusteltuja mielipiteitä, ottamaan kantaa lähialueilla ja koko maailmassa tapahtuviin muutoksiin sekä toimimaan aktiivisesti luonnon ja ihmisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Pelaa järvesi kuntoon!


Kunnosta järvesiOppilaille suunnattu Kunnosta järvesi! -verkkopeli innostaa hankkimaan lisätietoa vesien kunnostuksesta. Pelin tavoitteena on tutustuttaa pelaaja mm. järvikunnostuksen perusteisiin, valuma-alue -käsitteeseen ja menetelmiin, joiden avulla järven tilaa voi parantaa. Samalla pelaaja saa karkean kuvan kunnostustoimien kustannuksista suhteessa niiden tehokkuuteen kuormituksen vähentämisessä. Kunnosta järvesi! -pelin kautta voidaan myös tutustua ympäristötalouteen ja uppoutua tiiviimmin vesistöihin ja kunnostusteemaan peliin kootun lisämateriaalin avulla. Kunnosta järvesi! -vesistökunnostuspeli on suunnattu lukiolaisille sekä kaikille vesien kunnostuksesta kiinnostuneille. Peli on tällä hetkellä suomenkielinen, mutta sen kääntäminen ruotsiksi on suunnitteilla.

Pelin kehittämiseen ovat osallistuneet Vihdin lukion opettajat ja opiskelijat sekä Suomen ympäristökeskuksen asiantuntijat. Opiskelijat pääsivät testaamaan pelin lähdeaineistoa perehdytyksen jälkeen. Opiskelijat kilpailivat siitä, kuka sai käytettyä vähiten rahaa järven kunnostamiseen”, kertoo biologian ja maantieteen lehtori Maria Pirinen Vihdin lukiosta.

Kunnosta järvesi! -peli on toteutettu osana Suomen ympäristökeskuksen koordinoimaa GisBloom LIFE+ -hanketta. Hiidenvesi valittiin yhdeksi kolmivuotisen GisBloom -hankkeen pilottialueista.

Kunnosta järvesi! -peliin voi käydä tutustumassa osoitteessa www.pelastajarvi.fi

Kunnosta järvesiOppilaille suunnattu Kunnosta järvesi! -verkkopeli innostaa hankkimaan lisätietoa vesien kunnostuksesta.