Musiikki

Lukion musiikinopetus perustuu ajatukselle, että musiikki on merkittävä osa ihmisen kulttuuria. Musiikinopetus tähtää siihen, että opiskelija tiedostaa musiikkisuhteensa ja syventää sitä. Omakohtainen musiikkisuhde vahvistaa itsetuntemusta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä tukee itsetuntoa. Tehtävänä on tarjota elämyksiä, taitoja ja tietoja, jotka lisäävät opiskelijan musiikillista sivistystä ja rohkaisevat häntä elinikäiseen musiikin harrastamiseen.

Musiikinopetuksessa on keskeistä opiskelijan oma ilmaisu, luovuus, vuorovaikutustaidot ja myönteiset kokemukset. Musiikillinen osaaminen, ajattelu ja kyky oman toiminnan arviointiin kehittyvät vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhdessä musisoiminen on ainutlaatuista ryhmätoimintaa, joka vahvistaa sosiaalisia ja kommunikaatiotaitoja. Musiikin tuottaminen – laulaminen, soittaminen ja musiikillinen keksintä – ja kuunteleminen ovat opetuksen keskeisiä sisältöjä.

Näiltä sivuilta löydät apua musiikinopetukseen mm. seuraavista aiheista: laulaminen, musiikin kuuntelu ja musiikkitieto. Nuottikirjastosta löytyy uusia sävellyksiä ja sovituksia 

Ajankohtaista

Säveltäjäksi kokoomateos

Säveltäjäksi kasvattaminen

Säveltäjäksi kasvattaminen on käytännönläheinen kokoomateos, joka tukee uusien musiikin opetussuunnitelmien käyttöönottoa, kun luovat työtavat nousevat musiikkipedagogiikassa tasa-arvoiseen asemaan esittämisen ja kuuntelun rinnalle.

Näppäripedagogiikka

Näppäripedagogiikasta kirjajulkaisu

Kansanmusiikki-instituutti on julkaissut Sibelius-Akatemian kunniatohtori Mauno Järvelän näppäripedagogiikkaa käsittelevän kirjan. Teos esittelee Järvelän kaustislaisen viulunsoittokulttuurin pohjalta kehittämän, kansainväliset mittasuhteet saavuttaneen soittoliikkeen historian ja musiikkikasvatusfilosofian.

Pumppu-hanke

Pumppu on Teoston syksyllä 2012 käynnistämä koko musiikkitoimialaa ja sen sidosryhmiä yhdistävä hanke, joka parantaa suomalaisen musiikin menestymisen mahdollisuuksia musiikintekijöiden toimintaedellytyksiä kehittämällä. Pumpun avulla poistetaan toimialan kehittymisen esteitä sekä luodaan ja jaetaan hyviä käytänteitä.

Selvitys lukiodiplomien suorittamisesta

Opetushallitus on selvittänyt lukiodiplomien toteutumista lukioissa lukuvuosina 2008–2009 ja 2009–2010.