Tvt:n tiimoilta -blogi

Nämäkö minun pitäisi hallita tai tuntea? Ja vielä käyttää oppilaiden kanssa? 

Kaisa Vähähyypän perustamassa Facebook- ryhmässä nimeltä Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa oli esillä lokakuussa ”Top 100 Tools for Learning 2010 List”, joka sisälsi opetuksessa yleisimmin käytettyjä sovelluksia kansainvälisellä tasolla. Lista valotti käytössä olevien ohjelmistojen ja sovellusten valtavaa määrää jopa säikähdykseen asti. "Nämäkö minun pitäisi hallita tai tuntea? Ja vielä käyttää oppilaiden kanssa? Apua, en pysty, en osaa, en uskalla, en riitä!" Kuulostaako tutulta?

Tutkija Liisa Ilomäki kommentoi listaa lohdullisesti: ”…meillä on juuri nyt tekeillä OPTEK-tutkimus ja omassa osahankkeessamme seuraamme, mitä teknologiaa todellisuudessa käytetään luokassa. Tulos: ei yhtään noista vaan paljon perinteisempää.” Ei siis tarvitse olla mikään tekniikan supertaituri voidakseen käyttää tvt:tä opetuksessa, mutta kehitystä on silti hyvä seurata ja omaakin osaamista kartuttaa. Ehkäpä siis minäkin riitän ja uskallan!

Kuva: PolaroiskisOpetusministeriön työryhmän ajatuksia esiteltiin samaisessa Facebook- ryhmässä. Työryhmän selkeä kanta on, että koulun tulisi opettaa muun muassa työelämässä tarvittavien tietokoneohjelmien peruskäyttöä, kymmensormijärjestelmää ja medialukutaitoa (ks. MTV3:n uutinen aiheesta).

Tieto- ja viestintätekniikan peruskäytön opiskeluun löytyy hyviä valmiiksi suunniteltuja kokonaisuuksia. Yksi tällainen apuväline, vieläpä maksuton, on Pelastakaa lapset ry:n tuottama Hiiripiiri-ohjelmisto. Oppilaat ovat innostuneita ja välitön palkkio tehdystä työstä Riihikuiva-kirjaan kannustaa tekemään lisää. Eri ohjelmistot tulevat tutuiksi hauskojen ja luovuutta vaativien harjoitusten avulla!

Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa- ryhmän pohdinnat Facebookissa antavat opettajille pontta ottaa tvt käyttöön koulutyössä. Välillä hyvinkin vilkas vinkkaus ja uusimpien tutkimusten valossa tapahtuva pohdiskelu vakuuttavat siitä, että tieto- ja viestintätekniikka on oppilaiden oikeus. Tämän oikeuden toteutuminen on opettajille haaste, johon täytyy tarttua. Otatko haasteen vastaan?

Minna Kukkonen, Espoo

Kaisa Vähähyypän perustamassa Facebook- ryhmässä nimeltä Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa oli esillä lokakuussa ”Top 100 Tools for Learning 2010 List”, joka sisälsi opetuksessa yleisimmin käytettyjä sovelluksia kansainvälisellä tasolla. Lista valotti käytössä olevien ohjelmistojen ja sovellusten valtavaa määrää jopa säikähdykseen asti. "Nämäkö minun pitäisi hallita tai tuntea? Ja vielä käyttää oppilaiden kanssa? Apua, en pysty, en osaa, en uskalla, en riitä!" Kuulostaako tutulta?

Kommentit (1)

1.3.2017 23:04  Huolestunut äiti  
Kymmensormijärjestelmä ja medialukutaito eivät oikein riitä lukiolaiselle, joka tällä hetkellä yrittää opiskella pitkää matematiikkaa tietokoneella heikon opetuksen ja epäkäytännöllisten ohjelmien avulla. Onko OPH:ssa mietitty myös miten eriarvoisessa asemassa oppilaat ovat kunnan varallisuuden takia. Kaikissa ala- ja yläkouluissa ei ole edelleenkään riittävästi digilaitteita oppilaille.

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on kaksi plus kahdeksan?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.