Tvt:n tiimoilta -blogi

Sosiaalinen media kielen opetuksessa

Kun lukion ykköset saivat lukuvuoden alussa kannettavat tietokoneet, halusin käyttää heidän kanssaan jotakin sosiaalisen median välinettä. Olin jo edellisen lukuvuotena hyödyntänyt IB-lukiolaisten kanssa Ning-ympäristöä, mutta kun siitä tuli maksullinen, piti etsiä uusi ympäristö. Valitsin Wikispaces-alustan, koska se oli minulle tuttu, ilmainen ja erittäin helppokäyttöinen.

Pohdin aluksi, miten kannettavia voisi hyödyntää pedagogisesti järkevällä tavalla, kun varsinkin alkavan kielen kurssit (B3) sisältävät runsaasti asiaa. Lyhyessä ajassa pitäisi oppia paljon uudesta kielestä, ja opetuksessa pitäisi painottaa suullista tuottamista. Tulisiko kannettavista vain haittatekijä vai voisiko niistä olla oikeasti hyötyä?

Minulla on ollut jo parin vuoden ajan kaikki kurssisuunnitelmani ja muita opiskelijoille tarkoitettuja materiaaleja yhdellä wikispaces-sivustolla. Jokaisella kurssilla on oma sivunsa, josta opiskelijat löytävät muun muassa linkkejä kurssille sopiviin verkkomateriaaleihin ja erilaisia tehtäviä. Tämä sivusto ja valmis verkkomateriaali riittivät ensimmäisen kurssin (B3S1) tarpeisiin.

Toista kurssia (B3S2) varten perustin opiskelijoille oman kurssiwikin, johon jokainen sai oman sivunsa, jota kutsuimme blogiksi. Sinne kirjoitettiin kerran viikossa oppitunnin aikana, ja tavoitteena oli sisällyttää blogikirjoitukseen viikon aikana opittua sanastoa ja kielioppia. Opiskelijat kirjoittivat omasta elämästään, eikä kirjoitusten tarvinnut vastata todellisuutta. Näin kenenkään henkilökohtaisia tietoja ei tullut julkisesti esille. Jotta blogeihin olisi tullut hieman vuorovaikutusta, piti jokaisen opiskelijan tehdä muutamia kysymyksiä toisen blogiin, joihin toisen piti myös vastata.

Myös muilla kursseilla on hyödynnetty yhteisessä kurssi-/ryhmäwikissä olevia blogeja. Sen lisäksi wikeihin on tuotu mm. ryhmätöitä, läksytehtäviä, ja siellä on käyty verkkokeskusteluja. Opiskelijoiden kannettavissa on pieni kamera, ja olemme opetelleet tekemään pieniä paridialogeja, jotka on nauhoitettu ja siirretty sitten wikiin toisten nähtäväksi. Näin kannettavilla on voitu harjoitella myös kommunikatiivisia tehtäviä oppilaita kiinnostavalla tavalla.

Suurinta osaa opiskelijoista wikien käyttö on innostanut ja aktivoinut. Muutamilla oli alussa vaikeuksia oppia käyttämään ympäristöä, ja niin osa oppimistehtävistä jäi tekemättä. Tehtävät saattoivat jäädä tekemättä myös siksi, että opiskelijat eivät ymmärtäneet verkossa olevien läksytehtävien olevan ihan oikeita läksyjä. Kokemukset ovat olleet kuitenkin kannustavia ja koen itsekin oppivani koko ajan uutta. Kannettavista tietokoneista ja sosiaalisen median opetuskäytöstä on selvästi ollut hyötyä opiskelijoille. Opettajalle ne antavat rutinoituneeseen työhön tervetullutta haastetta.

Katrina Vartiainen, Turku

Kun lukion ykköset saivat lukuvuoden alussa kannettavat tietokoneet, halusin käyttää heidän kanssaan jotakin sosiaalisen median välinettä. Valitsin Wikispaces-alustan, koska se oli minulle tuttu, ilmainen ja erittäin helppokäyttöinen.

Kommentit (1)

5.6.2012 14:10  Irmeli  
Kuulostaa mielenkiintoista. Hienoa, että on opettajia, jokta näkevät vaivaa opetuksensa kehittämiseksi ja nykyaikaistamiseksi.

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on nolla plus yhdeksän?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.