Äidinkieli ja kirjallisuus

Keskeistä oppiaineessa

Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden kieli-, vuorovaikutus- ja tekstitaitoja ja ohjata heitä kiinnostumaan kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista ja tulemaan tietoiseksi itsestään viestijöinä ja kielenkäyttäjinä. Oppilaiden arjen kieli- ja tekstitaitoja laajennetaan niin, että he saavat valmiuksia havaintojen ja ilmiöiden käsitteellistämiseen, ajattelunsa kielentämiseen ja luovuutensa kehittämiseen. Äidinkielen ja kirjallisuuden opetus vastaa yhteistyössä muiden oppiaineiden ja kotien kanssa oppilaiden kielikasvatuksesta ja auttaa heitä rakentamaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä monikulttuurisessa ja medioituneessa yhteiskunnassa. Äidinkieli ja kirjallisuus on monitieteinen taito-, tieto- ja kulttuuriaine.

Oppiaineessa on 12 eri oppimäärää: suomen kieli ja kirjallisuus, ruotsin kieli ja kirjallisuus, saamen kieli ja kirjallisuus, romanikieli ja kirjallisuus, viittomakieli ja kirjallisuus, muu oppilaan äidinkieli, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus, suomi saamenkielisille, ruotsi saamenkielisille, suomi viittomakielisille ja ruotsi viittomakielisille.

Lisätietoja: opetusneuvos Minna Harmanen, minna.harmanen(at)oph.fi, puh. 029 533 1481

Ajankohtaista

Mitä tarkoittaa? -oppimateriaali

Mitä tarkoittaa? - Uusi oppimateriaali monilukutaidosta

Mitä tarkoittaa? -oppimateriaali tarjoaa nuorille ja nuorten kanssa toimiville opettajille ja kasvattajille sarjan videoteoksia ja niihin liittyviä tehtäviä. Yksi keskeinen kysymys on keinoälyn kehittyminen ja sen vaikutukset.

MOI eli Monilukutaitoa opitaan ilolla -hanke

MOI eli Monilukutaitoa opitaan ilolla -hankkeessa julkaistaan pedagogista materiaalia monilukutaidon edistämiseksi. Haltijan kuiskaus -materiaali liittyy suomalaiseen luontoon ja vanhoihin uskomuksiin.

Kunnari-lukudiplomi päivitettiin uuden opetussuunnitelman mukaiseksi

Kunnari-lukudiplomi on päivitetty uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseksi. Elämykselliseen kirjallisuuden lukemisen tehtävät kartuttavat oppilaiden monilukutaidon hallintaa.

Lukuklaani-hanke

Lukuklaani-hanke lukemisen ja koulukirjastojen tueksi

Lukuklaani-hankkeessa innostetaan lukemaan ja parantamaan koulujen kirjatarjontaa. Suomen Kulttuurirahaston ja Kopioston rahoittaman hankeen kohderyhmänä ovat kaikki Suomen alakoulut ja yhtenäiskoulut.

Kamerakynä

Käsikirja kamerakynän pedagogiikkaan

Kamerakynän pedagogiikka hyödyntää videokuvaa opetuksessa. Menetelmässä kameraa käytetään kynän tavoin oppilaan ajattelun ja oppimisen välineenä.

Näytä kaikki