Hyvä ihminen

Millainen on hyvä ihminen? Millaiseksi aikuiseksi haluat kasvaa? Millainen on hyvä lapsi? Entä hyvä aikuinen? Onko hyvä ihminen aina kiltti ja nöyrä? Saako hän suuttua? Voiko toisen hyvyys olla toiselle pahuutta? Onko esim. hyvä metsästäjä saaliille hyvä?
Käsitellään erilaisia hyveitä. Luetaan tarinoita rehellisyydestä, rohkeudesta ja uskollisuudesta.

Hyvyys- ja kehumisleikkejä 

Kolme myönteistä ominaisuutta
Lapset jaetaan pareihin. Jos jako ei mene tasan, on opettaja jonkun pari. Nyt lapset keksivät kolme myönteistä ominaisuutta omasta paristaan ja kertovat nämä muulle ryhmälle. Kaikki hyvät ominaisuudet kirjataan taululle, jolle on piirretty vaikkapa hymyilevät kasvot. Näin taululle muodostuu kuvitteellinen henkilö, jolla on koko ryhmän yhteisiä hyviä ominaisuuksia. Mietitään yhdessä, voitaisiinko tälle hyvälle ihmiselle lisätä vielä joitakin piirteitä. Tunnemmeko yhtään sellaista ihmistä?

Paperilautaset
Tässä leikissä täytyy jo vähän tuntea toisia. Kaikille kiinnitetään paperilautaset selkään, ja kaikille annetaan myös kynä (huopakynä lienee paras) käteen. Aletaan vaellella luokassa musiikin soidessa. Jokainen kirjoittaa yhden hyvän ominaisuuden jokaisen muun selässä olevaan paperilautaseen. On tärkeää, että lapset miettivät todellakin jokaisesta ryhmän jäsenestä jonkin myönteisen ominaisuuden, jonka sitten kirjoittavat. Kun lautaset leikin loputtua irrotetaan, saa jokainen nähdä omat erinomaisuutensa. Se tuntuu hyvältä. Opettaja lukee ääneen kaikkien hyvät ominaisuudet, ja nimillä varustetut paperilautaset kiinnitetään seinälle.

Teksti: Satu Honkala, Kimmo Sundström ja Ritva Tuominen