Kiusaaminen

Aloitellaan keskustelu miettimällä, mitä eroa on riitelyllä ja kiusaamisella. Opettaja kertoo kiusaamisen tuntomerkit (toistuvuus, sama kohde ja/tai sama tekijä ym.).

Opettaja opettaa lapsille sanan ’empatia’. Sivutaan jälleen kultaista sääntöä, mutta keskitytään myötäelämisen kykyyn ja siihen, mitä se tarkoittaa. Voitko kuvitella, miltä toisesta ihmisestä (tai eläimestä) tuntuu? Minkälaisia tunteita ylipäätään on olemassa? 

Pohdittavaa

  • Kerro esimerkkejä kiusaamisesta.
  • Mitä mieltä olet kiusaamisesta?
  • Mistä kiusaajan tunnistaa?
  • Mistä kiusatun tunnistaa?
  • Miltä kiusaajasta tuntuu?
  • Miltä kiusatusta tuntuu?
  • Mikä on ’tunne’? Onko se sama kuin ’ilme’?
  • Mitä kaikkea voit näyttää ilmeilläsi? Onko se helppoa?
  • Jos ilme kertoo muuta kuin sanat, kumpi otetaan vastaan herkemmin?
  • Onko sellaisia tunteita, joita et voi osoittaa ilmeillä ja eleillä?
  • Jos katsot ihmisiä tarkkaan, niin voitko nähdä, miltä heistä tuntuu?
  • Mitä voit oppia ihmisistä heitä katsomalla?
  • Jotkut ihmiset käyttävät käsiään, kasvojaan ja kehoaan paljon puhuessaan, jotkut taas eivät. Miksi?
  • Mitä hyötyä siitä on, että osaa ilmaista itseään hyvin?

Tunteista puhuttaessa voi käyttää myös musiikkia. Lapset voivat piirtää tai maalata kuulemansa musiikin aiheuttamia tunteita. Kuvia ja tunteita voidaan sitten verrata.

Tarina kiusaamisesta, huijaamisesta ja vahingonilosta (pdf)

Teksti: Satu Honkala, Kimmo Sundström ja Ritva Tuominen | Kuva: Richard Lax