Kerhotoiminta

Koulujen kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteena on saada aikaan monipuolista, lapsen ja nuoren kasvua tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka vakiintuu osaksi lapsen ja nuoren iltapäivää. Tavoitteena on koulujen kerhotoiminnan kehittäminen siten, että kerhotoiminnan piiriin saadaan myös niitä lapsia ja nuoria, joilla ei ole esimerkiksi perheen tuen puuttuessa mahdollisuutta harrastaa säännöllisesti. Kerhotoiminnan elvyttämisellä pyritään siihen, että jokaisella lapsella olisi mahdollisuus ainakin yhteen, esimerkiksi liikunnalliseen, kerhoharrastukseen läpi koko perusopetuksen.

Kerhotoiminnan kehittämisessä on tavoitteena myös syventää kodin ja koulun yhteistyömuotoja. Koulut voivat hyödyntää kerhotoiminnan järjestämisessä kolmannen sektorin, koulun muiden sidosryhmien ja eri hallintokuntien osaamista. Kehittämistoiminnan aikana koulun kerhotoiminta pyritään vakiinnuttamaan osaksi perusopetusta.

Vuosina 2014–2015 perusopetusta tukevan kerhotoiminnan piiriin kuuluu runsaat 320 000 oppilasta noin 27 500 kerhossa (perusopetuksen järjestäjien arvio).

Lisätietoja

Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa p. 029 533 1371,
Erityisasiantuntija Pia Kola-Torvinen 029 533 1525,

Ajankohtaista kerhotoiminnassa

Kuvituskuva

Vuoden 2015 valtionavustusten raportointi

Vuonna 2015 myönnettyjen kerhotoiminnan valtioavustusten käyttöaika päättyy vuoden 2016 lopussa. Opetushallitus seuraa ja kokoaa tilannetietoa toteutuneesta toiminnasta. Tärkeä työkalu tässä ovat avustusta saaneiden raportit, joissa kuvataan toteutuneen kerhotoiminnan sisältöä ja määrää. Raportit tulee toimittaa Opetushallituksen kirjaamooon 31.1.2017 mennessä.

Valtionavustukset koulun kerhotoiminnan kehittämiseen

Valtionavustus koulun kerhotoiminnan kehittämiseen on haettavissa 25.1.2016 alkaen. Haku päättyy 29.2.2016 kello 16.15

Kuvituskuva

Kerhotoiminnan valtionavustukset 2016 jaettu

Kerhotoiminnan valtionavustukset 2016 on jaettu. Jaettavana oli 4 865 000 euroa ja avustusta sai 325 opetuksen järjestäjää. Päätökset ovat lähteneet hakijoille sähköisenä.