Ohjeita opettajalle

  • Kentän ei oppitunneilla tarvitse olla viimeistä piirtoa myöten piirretty, vaan opettaja voi käyttää apunaan tötteröitä, reppuja ym.
  • Viitepelit ja erilaiset vauhdikkaat harjoitteet sekä sovelletut pelit ovat paras tapa opettaa oppilaille pesäpalloa ja sen perustaitoja.
  • Pidä kentällä monta pienpistettä, jolloin kaikki oppilaat pysyvät aktiivisina ja koululiikunnan tavoitteet toteutuvat.
  • Sääntöjä ei tuntipelitilanteissa tarvitse ottaa aina täysin tosissaan, vaan opettaja voi soveltaa ja järjestää tilanteita, jolloin niitä varmasti voidaan harjoitella. Näin peliin saadaan enemmän tapahtumia ja turha seisoskelu saadaan poistettua.
  • Tuntipelitilanteissa opettajan on syytä korostaa, että voittajan selville saaminen ei ole nyt tärkeätä, vaan pelin opetteleminen.
  • Oppilaiden joukossa on useasti ”mestareita”, jotka ovat taidoiltaan paljon toisia edellä. Näitä oppilaita voidaan käyttää tuomari- ym. tehtävissä kykyjensä mukaan. Opettajan on aina kuitenkin syytä muistaa, että peli ei saa mennä keskinäiseksi suunsoitoksi, jolloin ilo pelaamisesta katoaa. Kentältä pitäisi aina kuulua positiivista puhetta.
  • Oppilaat haluavat useasti vain pelata, eikä harjoittelu kiinnosta. Älä siis venytä harjoitteluosuutta liian pitkäksi, jotta myös pelille jää aikaa.
  • Kun peli sujuu ja voit ohjata tilanteita kiireettömästi, olet onnistunut.
  • Muista itse opettajana olla innostunut ja innostava.

Ohjeita kentän piirtämiseen

Helpoin ja nopein tapa piirtää koulun peleihin soveltuva pelikenttä:

  1. Piirrä pihalle kaksi peräkkäistä neliötä niin, että ne täyttävät koko pihan tai pelialueen (jätä tilaa kotipesälle).
  2. Piirrä syöttölautanen alemman neliön alareunaan (50 cm viivan alapuolelle tai kiinni viivaan alapuolelle).
  3. Vedä etukentän rajat yhdistämällä syöttölautanen neliöiden leikkausnurkkiin.
  4. Piirrä erikseen ykköspesä, kakkospesä ja kolmospesä kuvan mallin mukaan, pesän kaaren säde on 2,5 metriä.
  5. Kolmospesältä kotipesään juostessa kierretään kentän ulkopuolelle asetettu merkkikeila.

Käyttäkää myös mielikuvitusta kentän piirtämiseen. Pesäpallokentän voi helposti suunnitella myös puiden, pensaiden, koulureppujen ja tötteröiden apua käyttäen. Pelialustaksi sopii yhtä hyvin myös nurmikko- tai hiekka-alue.

Miksi koulupesistä?

Ohjaavat arvot

  1. Tytöt ja pojat yhdessä
    Koulupesis on joukkuepelimuoto, jossa tytöt ja pojat voivat harjoitella ja pelata yhdessä tasaveroisesti, koska peli ei sisällä fyysisiä kontakteja eikä pelaajan koko tai voima ole ratkaisevaa.
  2. Opettajat ja oppilaat yhdessä
    Koulupesis antaa opettajille oivan mahdollisuuden osaavien oppilaiden käyttämiseen apuopettajina tai tuomareina ja antamaan oman erikoisosaamisensa koko luokan käyttöön.
  3. Koulutason toimintaa
    Koulupesiksen pelaaminen luokkasekajoukkueissa tekee luokkien välisestä pelaamisesta mielekästä, keväinen koulun sisäinen sarja tai liikuntapäivä nostattaa tunnelmaa ja koulun sisäistä henkeä.
  4. Onnistumisen elämyksiä
    Helpotetuilla säännöillä on tarkoitus saada mahdollisimman monelle oppilaalle mieluisia kokemuksia pesäpallon pelaamisesta.

Tavoitteet

  • Myönteisten liikuntaelämysten tarjoaminen koululaisurheilun avulla mahdollisimman monelle lapselle ja nuorelle kaikissa kunnissa sekä kouluissa
  • Oppilaiden innostaminen ja kasvattaminen liikunnan parissa erilaisiin tehtäviin
  • Luokkahengen kohottaminen
  • Vuorovaikutuksen lisääminen luokkien, koulujen ja kuntien kesken
  • Opettajien työn tukeminen
  • Pesäpallon oppimisen helpottaminen

Periaatteita pesäpallon opettamisesta:

  • Aloitetaan helposta (ks. alkeisharjoitteita) kehitetään taitoja vähitellen – yksittäisistä kokonaisuuksiin.
  • Edetään helposta vaikeampaan.
  • Harjoitellaan aikaisemmin opittua.
  • Sovelletaan opittua viitepeleissä.
  • Huolehditaan jokaisen oppilaan etenemisestä pesistaidoissaan omien edellytystensä mukaan.