Uppgifter

Rita sådant du tycker om på en sida i din arbetsbok. Var och en får själv komma på vad de vill rita. Man kan t.ex. rita en hobby, en favoritsång eller vad som helst som man tycker om och som gör en glad. Måla olika känslor som kärlek, hat, avund och glädje.

Titta på de fem första stegen i Sexualiteten steg för steg och diskutera dem.

Läs eller hitta på dikter som berättar om känslor, eller lyssna på kärlekssånger.

Rita ett känslornas träd i arbetsboken eller som grupparbete. I känslornas träd finns det många löv. Så många olika känslor som eleverna kommer på, så många löv fästs vid trädets grenar och stam. Stammen är förnuftet, som bestämmer vad som händer med känslorna och hur de ska hanteras. Löven kan inte falla ned på jorden av sig själva. Olika känslor kan beskrivas: att vara sorgsen, besviken, sårad, avundsjuk, orolig. Att något är roligt kan betyda att man är glad, nöjd, lättad, ivrig, stolt eller stormförtjust.

Lek leken ”En hemlig vän”. Först skrivs allas namn, också lärarens, på lappar som viks ihop och samlas på hög. Var och en får i tur och ordning ta upp en lapp, där det står ett namn, dvs. namnet på hans eller hennes hemliga vän. Under hela veckan ska man vara extra snäll mot sin hemliga vän, men ändå inte visa det alltför tydligt. I slutet av veckan får alla försöka gissa vem som har varit deras hemliga vän.

I arbetsboken kan eleven skriva eller rita så många sätt som möjligt att komma över dåligt humör eller ett vredesutbrott. Ett bra sätt är ett sätt där ingenting går sönder och ingen blir skadad. Man kan t.ex. springa så långt att man nästan tappar andan, lyssna på sin favoritmusik under täcket, hoppa jämfota, ta ett så varmt bastubad som man klarar av, skrika i kudden, krama sin mjukisleksak, gråta och gorma när man är ensam hemma, berätta om sina känslor för en vän eller krypa ihop i en vuxens famn för att få tröst.

I tidningar kan man leta efter ansikten som avspeglar många olika känslor. Bilderna kan limmas på en plansch som är gemensam för hela klassen, och sedan hängs planschen upp på väggen och eleverna får namnge känslorna.

Eleverna får uttrycka känslor genom att visa dem med hela kroppen. De andra gissar vilken känsla det är fråga om. Klassen kan delas in i två lag, där det ena laget visar känslorna och det andra laget gissar.