Tankar och erfarenheter

Flickor och pojkar i den här åldern roas av att tävla om vilket kön som är bäst eller skickligast. Därför är det viktigt att det här ämnet tas upp och diskuteras öppet och grundligt, att klassen gemensamt kommer till resultatet att det inte finns just några skillnader.

Barnen är intresserade av barnets roll inom familjen. Barnen räknade upp sina uppgifter: läsa läxor, städa sitt rum, lära sig goda bordsvanor, ta hand om yngre syskon, duka bordet och plocka in disk i och ut ur diskmaskinen.

Barnen är intresserade av de många små skillnaderna mellan könen: mustascher, smink, skägg, skonummer, ansiktsdrag. Någon vet att också en kvinna kan ha mustasch och att en man kan ha långt hår. Det brukar sägas att kvinnan är vacker, kan man kalla en man vacker? Hur är det med ordet stilig?

Om läraren så vill kan man närma sig saken via andra kulturer, där skillnaderna mellan beteenden som anses lämpliga för män och kvinnor kan vara mycket stora. Det kan också hända att den muslimska sedvänjan att kvinnan bär slöja kommer fram. *

Klassen kan fundera på regler om seder och bruk och gå igenom de intima ställen på människokroppen som man inte ska visa, och de ställen på kroppen som man får visa.