Budföretag

Marko Varalahti

1. Budföretag som levererar försändelser genom att använda cyklar och bilar. Vi täcker hela landet och i själva verket hela världen i dag. Allt började med cyklar som vi använde för att transportera brådskande försändelser i centrum, och därifrån har vi så småningom utvidgat till hela landet.

2. Merkonom i kommersiell marknadsföring. Bolagspartnern Tero Kakko har samma utbildning.

3. En summa av sammanträffanden. För ungefär tio år sedan en torsdagkväll hade Tians nyheter som slutkläm en historia om en världsmästerskapstävling för cykelbud i Berlin. När jag tittade på det tänkte jag att om de där en gång deltar i världsmästerskapstävlingar och har pengar att komma till Berlin från runtom i världen, så måste det också vara en bisnes. Jag ringde Tero och vi började utveckla idén på riktigt. Ingendera hade företagarbakgrund men vi kom med i det första Unga företagare-projektet som ordnades av ungdomscentralen och arbetskraftsbyrån.

4. Där finns massor av utmaningar, glädje över att lyckas och så är man sin egen herre. Företag belönar nödvändigtvis inte sina anställda, men som företagare får man tillfredsställelse av att saken fungerar. Å andra sidan, om det inte fungerar, så finns det ingen som man kan säga åt att "hej, vi har ett problem". Problemet måste lösas själv men att övervinna det är belönande.

5. Om man överväger att bli företagare lönar det sig att se sig själv i spegeln och fråga: Duger jag till det? När det uppstår hinder lönar det sig inte att genast falla på dem. Det lönar sig inte heller att tro på alla "klokare än man själv" utan att istället lita på sig själv och sin idé. Det lönar sig också att fundera på om familjen är redo för företagsamhet, man är nämligen fast i sitt företag 24 timmar om dygnet.