Onsdag – uppförande och teknik

Jag vaknade av att någon sparkade mig i sidan. Först fattade jag inte alls vad som pågick. Sedan kom jag ihåg lägerskolan och Pattes mormor, gubben med svärdet och slottet och sovsalen. Men var fanns väggarna och taket? Solen sken genom grankvistarna. Jag satte mig upp. Jag hade granbarr överallt. Vi låg alla huller om buller under en stor gran och Pattes fot var instucken i min armhåla. Vad i hela friden hade hänt?

"Jaha, det verkar som om vecket i tiden har rätat ut sig", konstaterade Pattes mormor när alla hade vaknat och tagit sig upp på fötter för att skaka granbarren ur sina kläder. Jag skulle säkert ha trott att jag drömt alltihopa, om inte den gamla järnporten stått kvar en bit bort, fortfarande på glänt.

"Jag har förresten en bild av den där killen!" skröt Nicke och tog fram mobilen ur fickan. "Jag tog en när han skar upp skinkan med sitt svärd. Det behövdes inte ens blixt!"

"Kära nån! Tog du en bild av honom utan att be om lov?" utbrast Pattes mormor.

"Såklart!" sade Nicke. "Jag spelade in en video också! Den blir säkert en superhit när jag lägger ut den på YouTube!"

"Det gör du absolut inte, inte på några villkor!" utropade Pattes mormor och såg riktigt arg ut. "Man lägger inte ut bilder eller videor på någon utan tillstånd!"

"Åtminstone inte om de är tagna eller inspelade i någon annans hem eller på en offentlig plats", förklarade Lisen. "Det är förbjudet att fotografera i skolan också. Egentligen borde man alltid be om föräldrarnas tillstånd för att få lägga ut bilder. Jag tyckte det var dålig stil att du lade ut den där videon av Patte som föll med cykeln i pölen på skolgården på YouTube!"

"Men jag tog ju bort den", mumlade Nicke, men man såg tydligt att han var rädd för Pattes mormor, som stod med händerna på höfterna och sade till Nicke att lämna över mobilen.

"Var finns nu den där bilden och videon?" undrade mormor efter att ha bläddrat en stund i bildarkivet. "Här längst ner finns inget annat än två svarta rutor!"

Jag kunde inget åt saken, men jag var lite skadeglad för att Nickes knep hade misslyckats. Han har en ful vana att filma oss precis när det händer något pinsamt. Lyckligtvis fick My till slut en bild av Nicke när hans gympabyxor hade spruckit. My har hotat med att lägga ut bilden på internet om inte Nicke slutar filma oss andra. Visst borde var och en själv få bestämma vilka historier och bilder man vill publicera av sig själv. Inget försvinner ju någonsin från internet.

När Pattes mormor hade gett tillbaka mobilen till Nicke började vi fundera på morgonmålet. Efter gårdagens frossande var ingen så värst hungrig, men alla var desto törstigare eftersom korven hade varit ganska salt. Alla hade nog tomma omslagspapper från mellanmål och tomma flaskor i sina ryggsäckar, men det var inte till mycket tröst när munnen var torr som en geografiuppgift om Sahara. "Vi får dela på oss och leta efter vatten!" kommenderade Pattes mormor. "Gå parvis rakt framåt högst tusen steg i en viss riktning. Ropa högt om ni hittar en bäck eller en källa! Annars återvänder ni hit samma väg som ni gick!"

Mormor vandrade förstås iväg tillsammans med Patte, och Lisen och My gick åt motsatt håll. Men vad gjorde Nicke, som skulle vara mitt par? Där satt han på en sten och knappade på mobilen. "Hallå, kom igen Nicke, nu går vi!" sade jag, men han lyfte inte ens blicken från mobilen. Det gick inte att få kontakt med mobilen, men Nicke hade börjat spela Angry Apes. "Lägg undan den där mobilen nu!" ropade jag. "De andra letar efter vatten och du bara spelar!" "Du kan ju sticka ensam då", sade Nicke utan att ens titta på mig. Just då slingrade en orm ut ur stenröset. "Akta dig!" hann jag ropa. Nicke hoppade undan men tappade sin mobil bland stenarna. Stela av skräck tittade vi hur ormen slingrade sig över mobilen och försvann in bland stenarna.

Förbaskat också! Skärmen sprack!" svor Nicke med gråten i halsen, när han till slut vågade plocka upp mobilen. Just då for en vindpust över oss så att det regnade kottar och små grenar från granen. Trots att solen sken fick jag gåshud över hela kroppen.


Idéer till övningar - diskutera följande frågor i hela klassen eller i grupper

- gör upp anvisningar för mobilanvändare på väggen i klassen

- gör också upp anvisningar för datoranvändare

- gör en lista på platser och situationer, där mobilen absolut ska vara avstängd